Wat doet Omega 3 voor je gezondheid?
Omega 3 is essentieel voor de groei en ontwikkeling van onze hersenen

Omega 3 is essentieel voor de gezonde groei en ontwikkeling van de hersenen bij baby’s!

Daarom is het essentieel dat zwangere vrouwen of mama’s die borstvoeding geven voldoende voedingsmiddelen kiezen die rijk zijn aan Omega 3!

Tijdens de zwangerschap geven moeders Omega 3 door aan hun ongeboren kind via de placenta. De voeding van de moeder bepaalt dan ook de hoeveelheid aan Omega 3-vetzuren in de placenta.

Na de geboorte krijgen baby’s via de moedermelk Omega 3-vetzuren aangevoerd. De wetenschap is vandaag unaniem over de noodzaak om ook zuigelingen- en opvolgmelk te verrijken met alfa-linoleenzuur (het stamvetzuur onder de Omega 3-vetzuren). Het werd intussen zelfs bij wet verplicht.

 

Ook voor opgroeiende kinderen en volwassenen is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen in te nemen die Omega 3 bevatten.

De wetenschap kon aantonen dat de consumptie van Omega 3-vetzuren de hersenfuncties bevordert: het geheugen, het denken en het vergaren van kennis worden in positieve zin beïnvloed door Omega 3.
Het Omega 3-vetzuur DHA maakt bovendien in aanzienlijke mate deel uit van de hersenvetten en draagt dan ook bij tot de ontwikkeling van de hersenen.

Er zijn ook toenemende bewijzen dat een tekort aan Omega 3 of een verkeerde verhouding Omega 6/Omega 3 kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van ADHD, dyslexie, bewegingsstoornissen, autisme...

Recente wetenschappelijke studies tonen aan dat Omega 3 een belangrijke rol speelt in het voorkomen van deze afwijkingen. Dit zou zelfs al van belang zijn vanaf de vroegste levensfase van het kind, door de voeding van de aanstaande moeder. Daarnaast zou Omega 3 ook in de behandeling van die afwijkingen een rol kunnen spelen. Alleen diepgaand onderzoek kan hier verder uitsluitsel over geven.

Steeds meer wetenschappers zijn er trouwens van overtuigd dat een voldoende inname van Omega 3 kan bijdragen tot het voorkomen van dementie en de ziekte van Alzheimer.