Tips voor een gezonde levensstijl
TIP 1: Eet gevarieerd, evenwichtig en regelmatig

Een gezonde voeding heeft uiteraard met meer te maken dan het bewust omgaan met vet: stel je maaltijden zo samen dat ze evenwichtig en gevarieerd zijn. Een evenwichtige voeding bezorgt je lichaam namelijk alle voedingsstoffen die het nodig heeft: vocht, koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen en vitamines in de juiste verhouding. De voedingsdriehoek is daarbij een goede hulp.


BRON: Vlaams Instituut voor Gezondheid (www.vig.be)

 

Enkele tips
  • Neem steevast 3 maaltijden per dag
  • Stel je maaltijd zo samen dat elke groep uit de voedingsdriehoek vertegenwoordigd is en in de verhouding zoals de driehoek aangeeft.
  • Varieer voldoende in de elementen van elke groep: de ene maaltijd brood, de andere pasta, de andere aardappelen of rijst... Alleen door gevarieerd te eten, krijg je voldoende voedingsstoffen (zoals vitamines, eiwitten, koolhydraten,...) binnen.
  • Drink voldoende: bij voorkeur water, minstens anderhalve liter per dag. Soep en vruchtensap tellen mee.
  • Overdrijf gerust met verse groenten en fruit: neem zelfs 5 porties per dag! We eten er immers veel te weinig van! Ze bezorgen je niet alleen een berg mineralen en vitamines, maar ook vezels (goed voor de spijsvertering), anti-oxidanten (wapent je tegen ziektes)...
  • Vervang 2 keer per week vlees door vis! Bij voorkeur – minstens 1 keer per week – vette vis zoals zalm, tonijn, haring, makreel, forel... Die bevatten de onmisbare Omega 3-vetzuren!

 

Wat kan? Wat vermijd je best?

Het is niet zo vanzelfsprekend om eenduidige regels op te stellen over welke voedingsmiddelen ware musts zijn en welke je beter vermijdt. Toch proberen we ook nog enkele nuttige en bruikbare richtlijnen op te sommen:

Vlees
Vermijd wel ok tips
• vet vlees: varkens-, schapen- en rundsvlees, varkensgehakt • mager vlees: kalfs-, paarden- en mager rundsvlees, varkenshaas, varkensribstuk, kalkoenfilet
• wild en gevogelte (vet en vel verwijderen)
• magere ham, kalkoenham, rookvlees, rundsgehakt
• Wissel zo vaak mogelijk af en verwijder het zichtbare vet.

Vis
Vermijd wel ok tips
• Elke bereiding van vis in blik of gegarneerde visbereiding. • Verse of diepvriesvis (natuur) • Vervang 2 tot 3 keer per week het vlees door vis.
• Hoewel schaal- en schelpdieren veel cholesterol bevatten, zijn ze waarschijnlijk niet atherogeen.

Eieren
Vermijd wel ok tips
• Eidooiers   • Beperk tot maximum 3 eieren per week.

Melk- en sojaproducten verrijkt met calcium
Vermijd wel ok tips
• Room, gecondenseerde melk, koffieroom, slagroom
• Bereidingen op basis van volle melk
• Magere melk, halfvolle melk, geconcentreerde halfvolle melk, karnemelk, magere yoghurt, mager melkpoeder, yoghurt natuur
• Bereidingen op basis van halfvolle melk
• Sojadrink, sojadessert, soja yofu, soja cuisine
 

Kazen
Vermijd wel ok tips
• Alle vette kazen • Plattekaas en magere smeltkaas, magere kaas (minder dan 25% vetstoffen op het drooggewicht)  

Fruit en groenten
Vermijd wel ok tips
• Vruchten op siroop, gekonfijt fruit, vruchten op alcohol • Pinda’s
• Vers of diepgevroren fruit, fruitsap, gepocheerd of gedroogd fruit, noten, fruit in blik (op vruchtensap of op water)
• Verse of diepvriesgroenten, gedroogde groenten, groentesap, groenten in blik (natuur)
• Eet bij elke maaltijd vers fruit en een mix van verse en gekookte groenten.

Soepen
Vermijd wel ok tips
• Vette bouillon, roomsoepen, gebonden soepen, soep in blik • Magere bouillon, vetarme bouillonblokjes, verse en diepgevroren groentesoep • Ontvet de bouillon door hem te laten afkoelen en dan het gestolde vet eraf te scheppen.

Brood en graanproducten
Vermijd wel ok tips
• Rozijnenkoeken, chocoladekoeken, boterkoeken, croissants, suikerbrood, kramiek, industrieel bereide deegwaren • Volkorenbrood, bruin brood, wit brood, havervlokken, cornflakes, volle rijst, natuurlijke deegwaren, couscous  

Aardappelen
Vermijd wel ok tips
• Frieten, kroketten, aardappelbolletjes, chips, gebakken aardappelen, dauphinoisaardappeltjes, puree met veel boter • Gestoomde of in de schil gegaarde aardappelen, magere puree  

Zoetwaren en snoepgoed
Vermijd wel ok tips
• Chocolade, chocopasta, pralines, met volle melk bereid ijs, marsepein • Honing, confituur, gelei en siroop met mate, light confituren  

Gebak
Vermijd wel ok tips
• Alle gebak dat bereid is of gevuld met slagroom, boter, chocolade of marsepein
• Gebak dat bereid is met eidooiers of gewone vetten
• Banketbakkersroom, blader- of zanddeeg, chocoladekoekjes
• Peperkoek, droge koekjes, schuimgebak, gebak dat bereid is met eiwit en met de toegelaten oliën of smeerstoffen voor gezonde voeding rijk aan poly-onverzadigde vetzuren en een laag gehalte aan verzadigde vetzuren
• Taart met gerezen deeg met een vulling van vers fruit, caketaart
• Geniet van een stukje gebak maar houd het bij die enkele uitzonderingen.

Vetten
Vermijd wel ok tips
• Boter, reuzel
• Dierlijke vetstoffen, geharde plantaardige vetten, kokosolie en palmolie
• Plantaardige vetten met een goed gehalte onverzadigde vetzuren (waaronder Omega 3) en een laag gehalte verzadigde vetzuren
• Plantaardige oliën
 

Dranken
Vermijd wel ok tips
• Aperitieven, likeuren, sterke drank, gezouten groentesap, gezoet fruitsap • Koffie, thee, mineraalwater, vers fruit- of groentesap • Spring matig om met alcoholhoudende dranken, zoals wijn en bier.

Kruiden
Vermijd wel ok tips
• Zout en kruidenmengsels die zout bevatten WEL OK
• Verse tuinkruiden, kruidenmengsels zonder zout, aromaten
 

 

» Klik hier voor de volgende tip: Houd je gewicht onder controle